بسم الله الرحمن الرحیم

محمد رسول الله

علی ولی الله

شهادت امام صادق علیه السلام را خدمت شما عاشقان حضرتش تسلیت عرض می کنم.

مناظره هشتم : متعه ( صیغه ) و اثرات آن

شاه گفت : حقیقت امر این است که من موضوع متعه (صیغه ) زنها را نمی توانم قبول کنم !

علوی گفت : آیا اعلی حضرت قبول دارند که این دستور یک حکم تشریعی و اسلامی است ؟

شاه : خیر قبول ندارم. علوی : پس در این صورت معنای آیه 24 سوره نساء چیست ؟ و این گفته عمر : ( متعتان کانتا ... یعنی دو متعه در زمان پیامبر ... ) چه معنی دارد ؟

آیا معنای گفته عمر این نیست که متعه زنها در زمان حضرت رسول و حکومت ابوبکر و مقطعی از حکومت او جایز و مهمول بود بعدا عمر از آن جلوگیری کرد و مانع اجرای حکم خدا گردید ؟ و حالا گذشته از ادله کثیری که در این باره وجود دارد به عرض اعلی حضرت برسانم که خود عمر زنها را متعه میکرد و عبدالله بین الزبیر از طریق متعه بدنیا آمده است .(1)

شاه : وزیر شما چه میگویید ؟

وزیر : دلیل آقای علوی کاملا صحیح و منطقی است اما چون عمر آنرا منع کرده بر ما واجب است که از او اطاعت نماییم.

علوی گفت : آیا ما باید از خدا و رسولش اطاعت کنیم یا از عمر ؟

 آقای وزیر آیا کلام خدا در سوره حشر آیه 7 نخوانده اید که میفرماید : هرچه پیامبر به شما دستور میدهد باید آنرا بپذیرید و عمل نمایید. و درسوره مائده آیه 92 میفرماید: از پیامبر اطاعت کنید و درسوره احزاب آیه 21 میفرماید شما با پیروی از رسول خدا خیر و سعادت خواهید داشت .

علاوه بر حدیث مشهوری که میفرماید: ( حلال محمد صلی الله علیه وآله وسلم) تا قیامت حلال و حرامش تا قیامت حرام خواهد بود. (2)

شاه گفت : من به تمام دستورات اسلام ایمان دارم اما هنوز علت تشریع متعه را نفهمیده ام آیا کسی از شما حاضر است دختر یا خواهر خود را یک ساعت در اختیار مردی قرار بدهد تا از او تمتع ببرد ؟ آیا این کار قبیح نیست ؟

علوی اظهار داشت : من هم از اعلی حضرت سئوال میکنم آیا کسی حاضر است دختر یا خواهر خود را به عقد دایمی مردی درآورد در حالی که میداند تا یک ساعت بعد که از او کام گرفت و به مرادش رسید او را طلاق خواهد داد دراین باره چه می فرمایید؟

شاه : نه مسلما من تن به اینکار نخواهم داد.

علوی : ولی اهل سنت و جماعت این عقد دایم را جایز می شمارند و طلاق پس ازآنرا نیز صحیح میدانند بنابراین فرقی میان عقد متعه و عقد دایم نیست جز اینکه درعقد متعه با پایان مدتش پایان می یابد و درعقد دایم با طلاق از بین میرود به عبارت دیگر عقد متعه به منزله اجاره و عقد دایم به منزله مالکیت است بدین معنی که در اجاره
مدت که منقضی شد اجاره باطل و درمالکیت مثلا با فروش از بین میرود بنابراین
حکم متعه ( ازدواج موقت ) درست و صحیح بوده و یکی از نیازمندیهای انسان را رفع می نماید همانگونه که حکم عقد دایم نیز با طلاق ، باطل و در عین حال صحیح و منطقی و یکی از نیازمندیهای بدن را برطرف می نماید. از آن گذشته ، من از اعلی حضرت می پرسم :

نظرشان درخصوص بیوه زنانی که شوهران خود را از دست داده اند وکسی حاضر نشود با آنها ازدواج کند چیست ؟ آیا این عقد موقت متعه تنها راه جلوگیری از فحشا و انحراف نیست ؟ از طرفی دباره جوانان مجرد و مردانی که امکانات ازدواج دایم برای ایشان فراهم نیست چه می فرمایید؟ آیا متعه تنها راه حل خلاصی از نیروی سرکش و رهایی از فسق و هرزگی نمی باشد ؟ آیا متعه بهتر از زنا فاحشگی و لواط و عادت مخفیانه ( استمنا) نیست ؟

به عقیده من اعلی حضرت ، هرگناه زنا و لواط و استمنایی که گریبانگیر جامعه میشود تماما به گردن عمر بن الخطاب بوده و عمر با همه آنها در این گناه شریک و سهیم می باشد زیرا او بوده که متعه را حرام کرد و با قاطعیت هر چه تمامتر از آن جلوگیری نمود و در روایتهای زیادی آمده است که از آن هنگامی که عمر متعه را حرام کرد زنا و فحشا در میان مردم شیوع پیدا نمود( 3)

و اما اینکه می فرمایید که از متعه خوشم نمی آید اسلام کسی را بر این عمل اجبار نکرده همانطور که شما را هم اجبار ننمود که دختر خودتان را به عقد کسی در بیاورید که میدانید یک ساعت بعد او را طلاق خواهد داد ، گذشته از اینکه عدم خواسته شما و یا مردم نسبت به چیزی نمی تواند دلیلی بر حرام شدن آن چیز باشد زیرا حکم خدا ثابت و لایتغیر بوده و با هوی و هوس و نظریات شخصی مردم دستخوش تبدیل و یا بطلان نخواهد گردید.

شاه خطاب به وزیرش : دلیل آقای علوی راجع به متعه قوی و کاملا منطقی است .

وزیر معروض داشت : ولی قربان علما از عمر پیروی کرده اند و نظر او را تایید می نمایند.

علوی گفت : اولا : این تمامی علمای اهل سنت هستند که به قول عمر عمل کرده اند نه همه ی علما.

ثانیا : آیا حکم خدا و رسولش را باید پذیرفت و عمل کرد یا قول عمر ؟

ثالثا : خود علمای سنی هم قول عمر را نقض کرده اند و برخلاف این تشریع او عمل نموده اند!

وزیر : چطور؟ این در کجا است ؟

علوی : عمر گفته است : دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود و من آن دو را حرام میکنم : یکی متعه حج و دیگری متعه زنها است . عمر اگر
راست گفته چرا علمای شما دستور او را دباره متعه حج عمل نمیکنند ؟
آنها با عمر در این قسمت مخالفت نموده اند و گفته اند متعه حج را هر چند عمر آنرا حرام کرده ولی حکم آن باقی است و اگر گفته عمر باطل بوده چرا علمای سنی متعه زنها را که حرام کرده حکم او را قبول نموده اند ؟

وزیر خاموش ماند و چیزی نگفت .

شاه رو به حاظرین کرد و گفت : چرا جواب علوی را نمیدهید ؟

یکی دیگر از علمای شیعه بنام شیخ حسین قاسمی اظهار داشت : اعلی حضرتا ! ایراد بر عمر و پیروانش وارد است از این روایتها نمی توانند پاسخ جناب علوی - ایده الله - را بدهند.

شاه : بسیار خوب ، روشن شد. از این بحث بگذرید .

منبع 

1- فکیکی درکتاب ( المتعه واثرها فی الاصلاح الاجتماع ص 25 میگوید : مادر عبداله بن الزبیر ، اسماء بنت ابوبکر است . زبیر او را متعه کرد و عبداله را آورد . راغب درکتاب محاضرات خود ج 2 ص 94 می نویسد : یک وقت عبدالله بن الزبیر از ابن عباس خورده گرفت چرا صیغه را حلال میداند ، ابن عباس در پاسخ گفت : برو از مادرت بپرس ! پسر زبیر نزد ماردش رفت و حقیقت امر را جویا شد مادرش گفت : آری بخدا سوگند که من تو را از راه صیغه وضع حمل نموده ام.

مسلم در صحیح خود ج 1 ص 345 و طیالسی در مسند خود ص 227 هم چنین مطلبی نوشته اند.

2- تحریر المجله مجموعه فتاوای حنفیه ج 1 ص 34 ماده 39

3- حضرت علی علیه السلام فرمود : اگر عمر از متعه جلوگیری نمی کرد کسی جز آدم شقاوتمند و تبهکار زنا نمی کرد : تفسیر طبری ج 5 ص 9 - تفسیر ثعلبی - تفسیر رازی ج 3 ص 200 - تفسیر ابوحیان ج 3 ص 218 - الدر النثور ج 2 ص 140 و ...

پایان خوش فرجام مناظره که دنباله همین پست می باشد را در پست بعدی خواهم زد.

یا علی مرتضی

فقط حیدر امیرالمومنین است. 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناظره شیعه با سنی


تاريخ : ۱۳٩۱/٦/٢۳ | ٧:٥٥ ‎ق.ظ | نویسنده : امیر محمد | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.