نیمه رمضان، ولادت حضرت امام مجتبی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

محمد رسول الله

علی ولی الله

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

اهـل ولا سورۀ قـدر بخوانیـد
در قـدم مـجتبی گـل بفشانیـد
حاجت خود را از این در بستانید
قبلۀ حاجات هر مـرد و زن آمـد
روح ولایت به تن آمد
آل محمّد حسن آمد.

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ، فرمایشاتی درباره ی حضرت امام مجتبی و حضرت امام سیدالشهدا فرمودند که بیانگر مقام و عظمت ایشان نزد رسول اکرم می باشد.

در حدیثی فرمودند: الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا. 1

امام حسن و امام حسین در همه احوال، هر دو امام هستند، چه بایستند (قیام کنند) و چه بنشینند. ( قیام نکنند.)

در حدیث بعدی این مطلب را بیان می کنند که ان الحسن و الحسین هما ریحانتای من الدنیا من احبنی فلیحبهما. 2

حسن و حسین دو گل خوشبوی من در دنیا هستند؛ دوستدار من باید به آندو مهر ورزند.

امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام می فرماید، رسول الله بر ما وارد شد، دست حسنم را گرفت او را به سینه خویش چسبانید و فرمود: بابی انت و امی من احبنی فلیحب هذا. 3

پدر و مادرم فدای تو باد هر که مرا دوست دارد حسنم را نیز دوست بدارد.

شدت و علاقه پیامبر رحمت به امام حسن مجتبی طوری بود که به کرات می فرمودند: اللهم انی احب حسنا فاحبه و احب الله من یحبه. 4

خداوندا من حسن را دوست دارم و تو هم او را دوست بدار، و هر که حسنم را دوست بدارد خداوند او را دوست می دارد.

در حدیث دیگری فرمودند: ابنی و ثمرة فوادی من آذی هذا فقد آذانی و منه آذانی فقد آذی الله. 5

حسن فرزند و میوه دل من است، هر کسی او را بیازارد مرا آزرده و هر که مرا بیازارد خداوند را آزرده است.

و همچنین فرمودند: أن الحسن و الحسین سیدا الشباب اهل الجنه. 6 

حسن و حسین دو سید و آقای اهل بهشت هستند.

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ:

 

قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع الْحَسَنُ أَفْضَلُ أَمِ الْحُسَیْنُ فَقَالَ الْحَسَنُ أَفْضَلُ مِنَ الْحُسَیْنِ قَالَ قُلْتُ فَکَیْفَ صَارَتِ الْإِمَامَةُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ فِی عَقِبِهِ دُونَ وُلْدِ الْحَسَنِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ یَجْعَلَ سُنَّةَ مُوسَى وَ هَارُونَ جَارِیَةً فِی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع أَلَا تَرَى أَنَّهُمَا کَانَا شَرِیکَیْنِ فِی النُّبُوَّةِ کَمَا کَانَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ شَرِیکَیْنِ فِی الْإِمَامَةِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ النُّبُوَّةَ فِی وُلْدِ هَارُونَ وَ لَمْ یَجْعَلْهَا فِی وُلْدِ مُوسَى وَ إِنْ کَانَ مُوسَى أَفْضَلَ مِنْ هَارُونَ ع قُلْتُ فَهَلْ یَکُونُ إِمَامَانِ فِی وَقْتوَاحِدٍ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ أَحَدُهُمَا صَامِتاً مَأْمُوماً لِصَاحِبِهِ وَ الْآخَرُ نَاطِقاً إِمَاماً لِصَاحِبِهِ فَأَمَّا أَنْ یَکُونَا إِمَامَیْنِ نَاطِقَیْنِ فِی وَقْتٍ وَاحِدٍ فَلَا قُلْتُ فَهَلْ تَکُونُ الْإِمَامَةُ فِی أَخَوَیْنِ بَعْدَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع قَالَ لَا إِنَّمَا هِیَ جَارِیَةٌ فِی عَقِبِ الْحُسَیْنِ ع کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَوَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ ثُمَّ هِیَ جَارِیَةٌ فِی الْأَعْقَابِ وَ أَعْقَابِ الْأَعْقَابِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه. 7

 هشام بن سالم گوید: به امام صادق علیه السّلام گفتم: حسن افضل است یا حسین؟ فرمود: حسن از حسین افضل است. گوید گفتم: پس چگونه است که امامت پس از حسین در فرزندان وى است و نه در فرزندان حسن؟ فرمود:

 

خداى تعالى خواسته است که روش موسى و هارون را در حسن و حسین علیهما السّلام جارى سازد آیا نمىبینى که آن دو در نبوّت شریک بودند همچنان که حسن و حسین در امامت شریک بودند و خداى تعالى نبوّت را در فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسى، گرچه موسى افضل از هارون بود، گفتم: آیا ممکن است در یک زمان دو امام باشند؟ فرمود: خیر، مگر آنکه یکى از آن دو خاموش باشد و از دیگرى پیروى نماید و دیگرى ناطق و پیشواى وى باشد، امّا در یک زمان دو امام ناطق نخواهد بود، گفتم: آیا میشود پس از حسن و حسین علیهما السّلام دو برادر امام باشند فرمود: خیر و امامت در عقب حسین علیه السّلام جارى است همچنان که خداى تعالى فرموده است: وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ، بعد از آن نیز در فرزندان و فرزندان فرزندان او تا روز قیامت جارى است.

____________________

منابع:

1. بحار الانوار 43/291 و 44/2

2. سنن ترمذى 5/615 و الفصول المهمه 171 و بحار الانوار 37/74

3. کنز العمال ج 16، ص 262 ـ ج 5، ص102

4.  کنز العمال ج 16، ص 262 ـ ج 5، ص102

5. احقاق الحق ج 11، ص 63

6. الأمالی (للمفید) ؛ النص ؛ ص23

7. کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج2 ؛ ص416

ولادت حضرت امام مجتبی علیه السلام را اولا به محضر حضرت ولی عصر ارواحنافداه تبریک عرض می کنم و بعد خدمت شیعیان و محبین حضرتش.

جان عالم به فدای امام مجتبی علیه السلام، بنفسی انت یا مولای. مولا جانم، در حد بضاعتم نوشتم، نزد پروردگار عالم مرا نیز شفاعت بفرما.

یا علی مدد

اللهم عجل لولیک الفرج                                     15 رمضان 1435

/ 6 نظر / 48 بازدید
یتیم منتظر

دل بی تو ب جان آمد وقت است ک باز آیی سلام و عرض ادب ب غیبت تمام ایام نبودنم، تبریک ها و تسلیت ها ب دل تان افتخاریست برای ما، قدم رنجه ی تان و لحظاتی چند، شریک قلم_تنهاییِ یتیم منتظر آل یاسینی ها شدن تان در پناه حضرت بابا باشید[گل]

مریم

و چقدر سخت است که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم .... اللهم عجل لولیک الفرج عید فطر مبارک

علیرضا بابائی

سلام علیکم بسیار مطلب زیبا و قابل استفاده ای بود موفق باشید یاعلی مدد