مناظره عالم سنی با عالم شیعه در حضور ملکشاه سلجوقی 4

بسم الله الرحمن الرحیم

محمد رسول الله

علی ولی الله

 

مناظره چهارم : بطلان خلافت سه

گانه

سخنان علوی بدین جا که رسید عباسی گویا جان تازه ای گرفت فرصت را غنیمت شمرده گفت : اعلی حضرت ! آیا مسموع خاطر افتاد که این مرد چه می گوید؟ عثمان را خلیفه نمی داند بلکه او را امیر می خواند؟!

علوی گفت : آری ! عثمان خلیفه نبود .

شاه : چرا و به چه دلیل ؟

علوی : زیرا شیعه اصل خلافت هر سه نفر ابوبکر و عمر و عثمان را باطل و ناحق

میداند.

شاه با تعجب تکرارکرد : چطور ؟ نفهمیدم ! ... چرا ؟

علوی : زیرا عثمان توسط شورای شش نفری که عمر آنها را معین کرده بود به حکومت رسید و تازه از جمع شش نفر تنها دو یا سه نفر به او رای دادند و تمام افراد شورا وی را انتخاب نکردند. بنابراین قانونی بودن خلافت عثمان مستند به عمر است و از طرفی عمر نیز خود به وصیت ابوبکر به حکومت رسید و قانونی او تنها مستند به یک نفر که ابوبکر باشد گردیدو خود ابوبکر توسط یک گروه کوچک با زور و ارعاب انتخاب و حکومت را بدست گرفت و خلاصه قانونی بودن خلافت ابوبکر مستند به اسلحه و قوه ی قهریه گردید و بدین جهت عمر در حق او گفت : بیعت کردن مردم با ابوبکر امری تصادفی وکاری بی رویه بوده ویکی از کارهای زمان جاهلیت پیش از اسلام بشمار میرود. خداوند مسلمانان را از شر آن محفوظ بدارد و از آن به بعد هرکس بدین شیوه انتخاب شد او را بکشید ! (5)

به علاوه همین ابوبکر بود که گفت : مرا رها کنید و از من دست بردارید با وجود علی (علیه السلام) در میان شما من سزاوار این مقام نیستم . بدین جهت شیعه معتقد است که خلافت این سه نفر از ریشه و بنیاد باطل است .

شاه خطاب به وزیرش : این مطالب علوی درباره ی ابوبکر و عمر صحت دارد؟

وزیر : آری ، تاریخ نویسان این چنین نقل کرده اند. (6)

شاه پرسید :

دراین صورت به چه جهت ما این سه نفر را بزرگ می شماریم و برای آنها احترام قائلیم ؟

وزیر گفت : به جهت متابعت از پدران و نیاکان شادروان خودمان می باشد.

دراینجا علوی رو به ملکشاه کرد و گفت : اعلی حضرت از آقای وزیر سئوال بفرمایند آیا انسان باید از حق پیروی کند یا از پدران و اقوام خود؟ آیا مگر تقلید از
گذشتگان درست نقطه ی مقابل حق نیست و مصداق آیه کریمه ی خداوند متعال نمی باشد که می فرماید: ((آیه 23 سوره زخرف )) مشرکان گفتند پدران ما همین راه رفتند
و ما از آنها پیروی می کنیم .

 

منبع:

5- صحیح بخاری باب التمتع - صحیح مسلم ج 1 ص 395 و 396 - مسند احمد ج 4 ص 436 و ج 3 ص 356-الموطا مالک ج 2 ص 30 - سنن بیهقی ج 7 ص 206 - تفسیر طبری ج 5 ص 9 - فسیر رازی ج 3 ص 201 - تاریخ الخلفا ص 93

6- تفسیر فخر رازی ج 2 ص 167 و ج 3 ص 200 و 202 کنزالعمال متقی هندی ج 8 ص 293 و 294 - صحیح مسلم ج 1 ص 395 و 396 و 467 و 472 - تفسیر طبری ج 5 ص 9

 

 منتظر قسمت پنجم مناظره باشید.

یا علی

/ 7 نظر / 11 بازدید
فاطمه

سلام حالا مگه این وهابی ها و... از رو می رن. انقدر پررو هستن. باور کنین صد تا دلیل هم براشون بیارین اینا رد می کنن . چون خدا کر و کورشون کرده . چون لیاقت هدایت شدن رو ندارن. خدا لعنتشون کنه. و خدا شما رو حفظ کنه که این مطالب حق رو می نویسین . خدا یارتون باشه و ممنونم ازتون. [گل][گل]

یاس

سلام ممنونم اين قسمت هم مثل قسمت هاي قبل مفيد و آموزنده بود. منتظر قسمت پنجم نيز هستم. ممنون از شما[گل]

محب ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ امام علی علیه السلام فرمودند: مال اندوزان در حال زنده بودن، مردگانند، و دانشمندان تا جهان باقی است پايدارند، جسم هايشان از ميان رفته ولی يادشان در دل ها زنده است. ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙

نفس

ممنون از اینکه خبرم کردی. امیدوارم همیشه مطالبت مثل الان خوب مفید و آموزنده باشه. منتظر قسمت پنجمش هستم. مرسی

محب ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم ♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂ ♂اميرالمؤمنين امام علی علیه السلام فرمودند: ♂ ♂كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا مى‌گردد.♂ ♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂♂

محب ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم ♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀ ♀حضرت علی علیه السلام فرمودند: ♀ ♀حسن خلق بر قله ی همه ی خوبی ها و بزرگواری ها قرار دارد ♀ ♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀♀

فاطمه

سلام . آقا امیر محمد من همچنان منتظرم قسمت پنجم رو بذارید مرسی. [گل][گل][گل]